Valami más - 1974. München, műkorcsolya VB

A versek közé néha besurran egy-egy régi írás. Hol véletlenül, hol nosztalgiából, máskor meg pár régi emlék felbukkanása kapcsán. Mert Faller János írt, s nemcsak verset: mindenfélét, sokszor, sokat. Csak úgy is néhanap. Írt, lelkesen, magamagát is fellelkesítve, s grafománként szükségből talán. Az alábbi írást – bár jó harminc éve olvastam – jól ismerem, emlékszem rá nagyon. Abból a fajtából való, amit „hirtelen felindulásból”, egy átélt, erős érzéseket kiváltó élmény hatására kopogott a gépbe.

Milyen különös, egy művész-műkorcsolyázóról ír fellelkesülten s közben mennyi mindent tudunk meg Róla…

Íme:

CRANSTON ÉS KOHUTEK

Nem kis izgalmat – és jóval nagyobb csalódást okozott a közelmúltban a kongatva beharangozott Kohutek üstökös végül is hiába várt tündöklése.

 A müncheni jégpalota közel tízezres nézőserege és korunk közönsége, a TV nézők milliói az elmúlt napokban ennél váratlanabb, elő nem jelzett, tehát meglepő, az ismeretlenség sötétjeiből sistergő fényességgel feltűnő szupernova megjelenésének lehettünk ámuló és csodálkozó, remegő és lenyűgözött, boldog tanúi.

 A műkorcsolyázás szerelmesei és szakértői és a lassanként már közönybe-unalomba fulladó, a megszokott langyos, újdonságot és élményt egyre ritkábban kínáló, évenként konok monotóniával visszatérő téli sportadás-sorozatok elfásult nézői emlékeznek még a jég kisebb és nagyobb csillagaira, hirtelen feltűnő vagy fényüket lassan növelő üstököseire: Donald Jackson káprázatos, csillagrugó-magasságú ugrásaira, a Román-testvérpár fegyelmezett szépségű futására, Protapopovéknak az orosz balett legszebb hagyományait idéző romantikus poézisére, Alain Calmat-ra, az aranyinges medikusra vagy Nicole Hassler-re, a pirouette-királynőre –és a jég más, felvillanó és eltűnő fényeire.

 A riporterek és szakemberek csodálkozva és elragadtatással nyilatkoztak az új kanadai jég-üstökösről, Toller Cranstonról. Dicshimnuszaik és talán elhamarkodottnak tűnő nyilatkozataik szerint a műkorcsolya-sport történetét immáron két korszakra kell osztani: egy Cranston előtti és egy Cranston utáni korszakra. A riportereknek és szakembereknek talán igazuk van. De Cranston több ennél: túlnőtt rajtuk, nézőkön és bírálókon, szakértőkön és laikusokon, zsűritagokon és csodálókon, elragadtatottakon és hitetlenkedőkön. Cranston jelenés és jelenség, szupernova, a kor jelenése és jelensége. Futásának csillogó ívei lendületes hurkokkal kötik a sportot a tánchoz, a baletthez és a pantomimhez, a brechti színjátszáshoz és Peter Brook meghökkentő Shakespeare-rendezéséhez, a múlt élő hagyományaihoz és a jövő még csak sejthető, születőben lévő kifejezési formáihoz: a művészethez, korunk, napjaink művészetéhez – talán a jövő évek művészetéhez…

 Cranston úgy robbant be erre az arénai hangulatú mutatványos térre, a műjég porondjára, amelyet valóban újszerű és egyénien eredeti produkciójával korunk színjáték-terének szinte shakespearei szintű rangjára emelt, mint Théophile Gautier vörös mellényében az Ernani bemutatójára, mint Djagilev balettjében Nizsinszkij hihetetlen kilencméteres ugrásával a színpadra. Benne, mint minden valóban modern, tehát nemcsak korszerű, de a kort kifejező művészetben a közlendő és közölhető megtalálta kifejezési formáját. Esztétákat és az artisztikum kedvelőit elriasztó-meghökkentő, vérnyomást-emelő vagy gunyoros szájbiggyesztésre ingerlő, sokak számára kegyeletsértőnek vagy profánnak tűnő hasonlat és képzettársítás kívánkozik-sorakozik-törekszik szavaim közé: Cranston művészetében – mert művészetnek kell neveznem produkcióját! - ott érzem a XX. század legnemesebb művészi törekvéseit: Bartók metropolis-lidércű Csodálatos mandarinját, Jean-Louis Barrault évtizedek múltán is megborzongató-emlékű pantomimjét, Modigliani szenvedően torzra nyúlt, grecoi karcsúságú portréit, Picasso Guernicájának apokaliptikus kavargását, Béjart balettművészetét, Hemingway öreg halászának magát-soha-meg-nem-adó mégis kétségbeesett heroizmusát – vagy akár, hogy közelebbről vegyem a példát, a Pécsi Balett koreográfiai kísérleteinek néha megdöbbentően elgondolkoztató problematikáját.

 Cranston „koreográfiája”, mozgásművészete a közlés primitív-kultikus formáinak felhasználásával és továbbfejlesztésével, speciális közegben és speciális eszközökkel előadott pantomim-balett. Nem színjáték és nem színjátszás: művészet. A műkorcsolyázás művészete, amely túlnőtt a mesterség korlátain és terein, új dimenziókba lendülve közli és fogalmazza meg korunkat, napjaink mondanivalóit. Groteszknek tűnő mozdulatai és testtartása Rilke-megénekelte archaikus torzók és Rodin calaisi polgárainak kiegészítésre-váró csonkaságát vagy lázgyötörte, némán kiáltó szenvedését, Arp szobrainak örvénylését és Vasarely pillantást-kuszáló grafikáit egyszerre juttatja eszembe. Fejtartása krisztusi és lázadó, megalázott és rebellis, szenvedő és kiáltó, megváltó és megváltásra váró. Vannak szóval jelző művészek – Cranston eltáncolja sorsunk-kényszerítette közlendőit. Rátalál a megfogalmazásra és megfogalmazza a megfogalmazhatatlant, a szóval-ki-nem mondhatót: sorsunkat, életünket, szerelmeinket és a mindennap megújuló kísértéseket, létünk és eszmélésünk, hitünk és kiábrándulásaink felejthetetlen szép tragikumát

https://www.youtube.com/watch?v=y7AZboQ0R08

https://www.youtube.com/watch?v=2eG30izLTX8

 

Régi blog: 2008. január 22.
23:49:26

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése